Site icon Pandai Blog

Pelajar SPM 2023, Dah Tahu Ke Nak Sambung Apa?

Tahniah buat semua pelajar yang telah mendapatkan keputusan SPM 2023 baru-baru ini. Pandai sedia maklum, memilih kursus untuk menyambung pelajaran selepas tamat sekolah menengah adalah langkah penting dalam menentukan masa depan seseorang pelajar. Baik dalam aliran seni mahupun sains, terdapat pelbagai pilihan yang menawarkan peluang kerjaya yang baik pada masa akan datang.

Aliran Seni:

Aliran Sains:

Pandai x Uni Enrol: University Matching!

Pandai telah bekerjasama dengan Uni Enrol untuk membantu para pelajar lepasan SPM memilih bidang pelajaran yang bersesuaian dengan minat mereka melalui Pandai University Matching! Ia membantu para pelajar membandingkan universiti yang bersesuaian dengan kursus yang diminati mereka. Lebih daripada 80 buah universiti akan disaring melalui Pandai University Matching. Para pelajar perlu melengkapkan profil mereka yang merangkumi keputusan akademik dan maklumat peribadi. Seterusnya, Pandai University Matching akan memilih universiti yang bersesuaian, dan sekaligus mengira yuran bersih yang perlu dibayar oleh pelajar untuk melanjutkan kursus pilihan mereka di dalam universiti pilihan mereka.

Uni Enrol merupakan platform dalam talian yang dipercayai oleh lebih daripada 70 universiti dan kolej swasta di Malaysia untuk membantu pelajar memilih kursus yang bersesuaian secara percuma. Melalui perkhidmatan ini, para pelajar boleh memilih tempat pendidikan yang terbaik untuk melanjutkan pelajaran. Ia telah membantu lebih daripada 1,200 pelajar di seluruh negara untuk mendaftar ke institusi swasta terkemuka.

KESIMPULAN

Memilih kursus yang sesuai selepas mendapat keputusan SPM adalah langkah penting dalam merancang masa depan. Baik dalam aliran seni mahupun sains, terdapat pelbagai bidang yang boleh memenuhi minat dan bakat para pelajar. Perancangan yang teliti dan pemahaman terhadap minat serta keupayaan diri adalah kunci untuk membuat keputusan yang baik. Dengan pilihan yang tepat, pelajar dapat mencapai kejayaan dan kepuasan dalam kerjaya masa depan mereka.


Muat turun aplikasi Pandai sekarang di Google Play atau App Store.
Jangan lupa ikuti Pandai di media sosial juga!
FB: @pandaiofficial
Instagram:@pandaiofficial
Twitter: @pandaiofficial
Tiktok: @pandaiofficial

Exit mobile version