GET PANDAI APP NOW

ArticlesPandai

Apa itu 10 Malam Terakhir di Bulan Ramadan?

Assalamualaikum dan salam Ramadan semua! Pejam celik pejam celik, kita sudah menghampiri penghujung Ramadan! Laju betul masa berlalu! Untuk kebanyakan umat Islam, inilah masa yang paling ditunggu-tunggukan. Bukan sebab nak dekat raya tau, sebab 10 malam terakhir di bulan Ramadan ini mempunyai keistimewaannya yang tersendiri!

Pernah dengar tentang Lailatul Qadar tak? ‘Lailah’ bermaksud apabila tenggelamnya matahari sehingga terbitnya fajar (malam) manakala ‘al-Qadar’ pula memberi maksud kemuliaan atau hukum dan ketetapan 

Keistimewaan 10 Malam Terakhir

Bagi umat Islam, malam Lailatul Qadar ini memang istimewa. Antara sebab utama ialah malam ini dianggap lebih baik dari seribu bulan! Selain itu, dalam Islam, pada malam Lailatul Qadar, para malaikat turun ke bumi membawa rahmat Allah secara langsung. Malam ni cuma berlaku sekali sahaja dalam bulan Ramadan dan ianya akan terjadi pada salah satu 10 malam terakhir di bulan Ramadan.

Malam Lailatul Qadar berlaku dalam 10 malam terakhir di bulan Ramadan. Tetapi, bila berlakunya malam Lailatul Qadar ni? Jawapannya ialah tiada suatu tarikh spesifik yang ditujukan untuk menentukan malam tersebut. Namun, terdapat beberapa hadith dan pendapat ulama yang mengumpulkan tanda-tanda malam Lailatul Qadar. Misalnya, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 

“Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh akhir bulan Ramadan dalam malam ganjil”

Sabda Rasulullah SAW

Selain itu, tanda-tanda lain dari pandangan ulama adalah:

1) Malam tersebut terang dan nyaman dan tidak panas pada paginya

2) Matahari terbit tidak terang dan tidak panas

Apa-apa pun, tiada siapa tahu yang tahu bila malam lailatul Qadar ini berlaku kecuali yang ia dalam 10 malam terakhir di bulan ramadan. Jadi, kita kena usaha lebih untuk hidupkan malam-malam terakhir dalam Ramadan supaya kita boleh kejar malam yang paling istimewa ni! Jom kita lihat beberapa amalan yang boleh diamalkan semasa 10 malam terakhir di bulan ramadan!

Amalan bermanfaat yang boleh diamalkan pada 10 malam terakhir

1) Solat Sunat

Solat sunat adalah solat yang bukan fardhu atau wajib. Solat sunat ni boleh dilakukan bila-bila masa dan di mana saja, dan ia boleh membantu kita mendekatkan diri kepada Allah SWT. Terdapat pelbagai jenis solat sunat yang boleh kita tunaikan. Antara solat sunat yang sesuai untuk 10 malam terakhir adalah solat Tarawih dan Tahajjud dalam 10 hari terakhir ini. Solat Tarawih adalah solat sunat yang dilakukan pada malam-malam bulan Ramadan. Solat ini dilakukan selepas solat Isyak dan terdiri daripada 8 rakaat. Solat Tahajjud pula adalah solat sunat yang dilakukan pada waktu malam sebelum waktu Subuh. Solat sunat sangat digalakkan pada 10 hari terakhir Ramadan kerana Allah sangat mengasihi hamba-Nya yang bangun pada waktu malam untuk beribadah kepada-Nya.

2) Berzikir

Seterusnya, kita juga boleh mengerapkan berzikir pada 10 malam terakhir. Berzikir adalah ibadah ringkas yang dilakukan secara lisan atau dengan menyebut nama-Nya untuk lebih dekat dengan-Nya. Ini adalah satu ibadah yang sangat disyorkan dan boleh membantu menenangkan hati serta memperbaiki keadaan diri kita. Jadi, jangan lupa untuk sering-sering berzikir ya! Berzikir adalah salah satu ibadah yang sangat mudah dan istimewa yang umat Islam boleh amalkan walaupun berada dalam apa-apa keadaan pun. Ada banyak pilihan zikir yang boleh kita buat, macam mengucap tasbih (SubhanAllah), tahmid (Alhamdulillah), takbir (Allahuakbar), tahlil (La ila ha illAllah), istighfar (Astaghfirullah) dan banyak lagi!

3) Bersedekah

Semua sedia maklum yang bersedekah ini adalah satu amalan yang sangat dimuliakan. Lebih-lebih lagi dalam 10 malam terakhir di bulan Ramadan ini, pahala sedekah akan dilipatgandakan. Contohnya, kalau kita sedekah RM 1 je dalam salah satu malam Lailatul Qadar, pahala dia akan dikira selama 1000 bulan! Sedekah merupakan satu bentuk ibadah yang sangat digalakkan dalam Islam. Dalam hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim, Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sedekah itu dapat memadamkan api kemarahan Allah dan menghapuskan dosa-dosa seperti air memadamkan api”. Oleh itu, mari kita berinfaq sebanyak mungkin dalam 10 hari terakhir Ramadan ini.

4) Membaca Al-Quran

Amalan yang seterusnya adalah membaca Al-Quran. Al-Quran adalah kitab yang paling penting dalam setiap hidup umat Islam terutama sekali di bulan Ramadan. Selain daripada membantu kita mendekatkan diri kepada Allah SWT dan menyempurnakan amalan kita, ia juga dapat membantu menjaga hati dan pikiran kita serta menambah pengetahuan dan pemahaman kita tentang agama Islam. Selain itu, membaca Al-Quran di bulan Ramadan dapat membantu kita menjadi lebih baik dan memberi ketenangan dalam hidup kita. Jadi, amalan membaca Al-Quran ini haruslah ditekankan dan dikerapkan lebih lebih lagi pada 10 malam terakhir bulan Ramadan!

5) Melakukan I’tikaf

Amalan yang terakhir yang patut kita ambil bahagian sempena 10 malam terakhir adalah melakukan i’ltikaf. I’tikaf adalah amalan sunat yang dilakukan dengan membatasi diri di dalam masjid untuk beribadah selama beberapa hari. Amalan ini sangat digalakkan dalam 10 hari terakhir Ramadan. Dalam masa i’tikaf, kita akan berada di dalam lingkungan yang penuh dengan ketaatan kepada Allah dan berada dekat dengan masjid.

Terdapat satu doa khas dianjurkan buat malam Lailatu Qadar ini yang boleh diamalkan sebagai satu cara kita untuk beri’tikaf:

 Allahumma Innaka ‘Afuwwun Tuhibbul ‘Afwa Fa’fu ‘Annii 

Maksudnya:

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Zat Yang Maha Pemaaf dan Pemurah maka maafkanlah diriku”

Amalan doa malam lailatul qadar merupakan salah satu ibadah sunah yang dibaca untuk meraih keberkatan bulan Ramahan, khususnya malam lailatul qadar. Untuk meraih keutamaan malam lailatul qadar, Rasulullah menganjurkan bagi umat Muslim untuk memperbanyakkan membaca doa lailatul qadar sambil itikaf di dalam masjid.

Selamat Menjalani Ibadah Puasa

Kesimpulannya, 10 malam terakhir bulan Ramadan adalah masa yang sangat bernilai dan istimewa dalam agama Islam. Ia adalah masa yang sesuai untuk kita mendapatkan keberkatan, memohon keampunan dan meningkatkan kualiti ibadah kita. Jadi, jangan lepaskan peluang ini untuk mendekatkan diri kita kepada Allah SWT. Semoga kita semua dapat memanfaatkan peluang ini sebaik-baiknya dan mendapat rahmat daripada Allah SWT

Terakhir sekali, Pandai ingin mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa kepada seluruh umat Islam di seluruh dunia. Semoga kita dapat mengisi bulan Ramadan dengan penuh keberkatan dan ketaqwaan serta dapat memanfaatkan 10 malam terakhir bulan Ramadan sebaik-baiknya. Selamat berpuasa!

Log in or Sign Up at www.pandai.org 
Download Pandai App now via Google Play or App Store.
Follow us on our Social Media Now for more updates!
Facebook: @pandaiofficial
Instagram:@pandaiofficial
Twitter: @pandaiofficial
TikTok: @pandaiofficial
Blog: blog.pandai.org
#AchieveTogether

Related posts
PandaiProgram

Program Cuti Sekolah 2024: Aktiviti Seisi Keluarga! Pandai Carnival

ArticlesPandai

Bersedia untuk Back-To-School dengan Seminar Permulaan Baru 2024!

NewsPandai

Meet Ask PBot: Your Ultimate Study Buddy in Pandai!

ArticlesPandai

Mengenal Potensi Anak-Anak: Mengapa Ini Penting?