GET PANDAI APP NOW

Articles

5 petua ajar anak faham semasa PdPR. Pandai atasi kebimbangan ibu-bapa.

“Asyik bermain je. Nampaknya anak aku tak ada minat langsung belajar. Menghafal formula apatah lagi. Dah macam-macam buku aku beli. Bukannya yang murah, ada tak cara belajar yang menyeronokkan untuk anak-anak ni?”

Walaupun anak anda hanya nak belajar dalam masa sesi persekolahan sahaja, anda masih boleh memperkenalkan beberapa cara untuk anak-anak enjoy belajar tanpa dipaksa! 

Cuba lakukan beberapa trick dan tips supaya anak belajar sekaligus memahami apa mereka pelajari dan tidak berasa bosan dengan menggunakan aplikasi Pandai.

1.Kurangkan Guna Buku  

Walau apa jenis buku yang anda gunakan, anak-anak akan menganggapnya sebagai ‘kerja’ yang perlu disiapkan di meja belajar.

Untuk membangkitkan semangat mereka, anda boleh menggunakan aplikasi pembelajaran yang lebih menarik dan interaktif. Aplikasi Pandai yang satu-satunya aplikasi pembelajaran yang mengikuti silibus KPM dan mempunyai ciri & sistem interaktif menarik pasti membuatkan pelajar tak bosan. 

Pandai juga menyediakan jawapan & penerangan agar anak-anak boleh belajar dari kesilapan.

2. Rekod Pencapaian 

Anak-anak ni kalau nampak hasil dia buat on the spot, maka lagi rajin lah dia buat! Aplikasi Pandai ada semua ciri ini. 

  • Kad Laporan
  • Kad Skor
  • Lencana
  • Kedudukan dalam sekolah, negeri, dan negara. 

Menarik kan? Memang suka sangat lah anak kita tu kalau nampak nama dia dalam carta kedudukan tu. Bermotivasi terus nak belajar. Kita tak payah suruh-suruh dah. Bukan setakat itu sahaja… Kad laporan adalah antara ciri paling panas dalam Pandai tau! 

Keputusan analisis yang sangat terperinci dapat membantu pelajar kenal pasti kelemahan mereka dan area mana yang perlu mereka perbaiki. Hehe.. ciri ni bukan budak-budak je suka. Ibu bapa pun excited sekali! 

3. Flashcard & Nota Ringkas 

Tidak dapat dinafikan lagi, strategi pengajaran menggunakan flashcard dan nota ringkas adalah teknik sangat berkesan dalam membantu perkembangan pelajaran anak-anak. 

Korang mesti tertanya-tanyakan kat mana boleh dapatkan latihan beserta jawapan & penerangan, rekod pencapaian, dan flashcard ni dalam satu aplikasi? Pandai kan ada… Sebab ciri-ciri penting dan menarik inilah, pengguna Pandai terus meningkat kepada 200,000 lebih pengguna dalam tempoh yang sangat singkat! 

4. Sistem Gamifikasi 

Ciri gamifikasi yang terdapat di dalam Pandai ni boleh mengelakkan pelajar berasa bosan. Kerana pelajar lebih berkobar untuk menjawab soalan dan topik seterusnya untuk mengumpul mata point. 

Heart: Nyawa pelajar terima untuk menjawab Quiz
XP: Coins.: Pelajar mengumpul coins semasa membuat Quiz. 
Trophy: Score & goal

5. Akaun Ibu Bapa Untuk Pantau Anak-anak

Pandai Parent suatu ciri terbaru khas untuk ibu bapa memantau perkembangan anak-anak mereka di dalam Pandai. Berikut merupakan kelebihan Pandai Parent yang ramai ibu bapa tak tahu!

  • Lihat Report Card Anak-Anak
  • Memantau Aktiviti Pembelajaran Anak-Anak
  • Kadar Langganan Berkurang
  • Melihat Kemajuan Anak-Anak


Kat Mana Nak Dapatkan Aplikasi Pandai?

Senang sahaja. Anda boleh melayari www.pandai.org jika anda lebih suka menggunakan website version! 
Bukan itu sahaja, anda juga boleh memuat turun Aplikasi Pandai di Google Playstore dan Apple Store. Daftar secara percuma

Dan jangan lupa untuk FOLLOWLIKE dan SHARE di

FB: @pandaiofficial
Instagram:@pandaiofficial
Twitter: @pandaiofficial
Tiktok: @pandaiofficial
Blog: blog.pandai.org

Laman Web: www.pandai.org

#senangjenakPandai

Related posts
PandaiProgram

Program Cuti Sekolah 2024: Aktiviti Seisi Keluarga! Pandai Carnival

NewsPandai

SKOR SPM 2023: Latihan dan Soalan Spot & Ramalan

Articles

5 Studying Methods to Enhance Your Learning Journey!

Articles

How to be More Involved in Your Child's Education