GET PANDAI APP NOW

ArticlesNews

TERKINI: Gerhana Matahari ‘Hybrid’ di Malaysia?

Hi Young Pandai! Tahu tak pada hari ini ada fenomena gerhana matahari hybrid di Malaysia? Menurut Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), fenomena gerhana matahari hibrid berlaku di Hemisfera Selatan pada 20 April 2023, waktu tempatan bermula diantara jam 9 pagi sehingga 1 petang. Tapi, apa itu gerhana matahari hibrid?

Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI)

Apa itu Gerhana Matahari ‘Hybrid’?

Gerhana Matahari Hibrid atau dikenali sebagai “Annular-Total Solar Eclipse” adalah satu fenomena gerhana matahari yang jarang berlaku. Fenomena ini berlaku apabila gerhana matahari separa dan total berlaku pada masa yang sama. Gerhana hibrid ini dianggap sebagai gerhana paling jarang berlaku dalam kalendar astronomi dan hanya berlaku dalam jangka masa yang singkat.

Fenomena gerhana hibrid berlaku apabila kedudukan kedua-dua jarak bulan dan matahari terhadap bumi berada dalam kedudukan tertentu. Gerhana ini berlaku apabila bulan berada dalam kedudukan yang agak jauh dari bumi dan terlihat lebih kecil dari saiz matahari. Apabila matahari, bulan dan bumi berada pada kedudukan yang sejajar, sinar matahari akan terhalang oleh bulan dan cahaya matahari akan nampak seperti melingkar di sekeliling bulan.

Jenis-jenis Gerhana Matahari ‘Hybrid’

Gerhana matahari hibrid dapat dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu gerhana separa dan gerhana penuh. Gerhana separa berlaku apabila cakera matahari tidak sepenuhnya tertutup oleh bulan, jadi cahaya masih nampak di sekeliling bulan. Gerhana penuh pula berlaku apabila cakera matahari tertutup sepenuhnya oleh Bulan, jadi cahaya matahari tidak nampak sama sekali. Untuk melihat gerhana hibrid, kita harus berada di tempat yang tepat pada masa yang tepat. Pada 20 April 2023, gerhana hibrid dijangka berlaku di beberapa kawasan di hemisfera selatan, termasuk di beberapa kawasan di Samudera Pasifik, Amerika Selatan dan Afrika.

Gerhana hibrid memberikan peluang kepada saintis dan pakar astronomi untuk mempelajari lebih lanjut mengenai sistem suria kita dan mengkaji ciri-ciri bulan dan matahari. Selain itu, gerhana hibrid juga menjadi fenomena yang menarik untuk dikaji oleh masyarakat dan menarik minat ramai. Fenomena ini memberikan peluang kepada orang untuk mempelajari lebih lanjut mengenai astronomi dan sains.

Cara Melihat Gerhana Matahari

Walau bagaimanapun, kita perlu ingat untuk menyaksikan gerhana matahari, kita perlu berhati-hati dengan keselamatan visual kerana ia boleh memberikan kesan buruk pada mata. Gerhana hanya boleh dilihat dengan menggunakan alat yang sesuai seperti kanta mata khas atau teleskop. Penggunaan alat yang tidak sesuai atau tidak dilindungi seperti kanta mata biasa atau kaca mata hitam tidak cukup untuk keselamatan dan boleh menyebabkan kerosakan mata atau kebutaan.

Jadi, jika kita ingin menyaksikan gerhana matahari hibrid, kita perlu mengambil kira langkah keselamatan untuk melindungi mata dengan menggunakan alat yang sesuai. Selain itu, sebaiknya kita sertai kumpulan astronomi yang pakar dalam bidang ini untuk memastikan pengalaman menyaksikan gerhana matahari hybrid yang berkualiti dan selamat.

Walaupun gerhana matahari hibrid ini satu fenomena yang jarang berlaku, ia memberikan peluang kepada pengkaji untuk mempelajari tentang atmosfera Matahari. Pengkaji astronomi terutama sekali dapat mengkaji dengan lebih mendalam tentang lapisan luar matahari dan mengetahui tentang fenomena seperti ‘solar flares‘ yang terjadi di luar lapisan matahari. Dalam masa yang sama, gerhana matahari hibrid juga dapat memperkukuhkan pengetahuan kita mengenai sistem suria dan pergerakan langit.

Secara keseluruhannya, gerhana matahari hibrid adalah fenomena langit yang jarang berlaku dan menarik minat ramai untuk dikaji dan dipelajari. Fenomena sebegini memberi pakar astronomi dan juga orang awam kesempatan untuk mempelajari tentang ciri-ciri Matahari dan Bulan. Menarik bukan?

Log in or Sign Up at www.pandai.org 
Download Pandai App now via Google Play or App Store.
Follow us on our Social Media Now for more updates!
Facebook: @pandaiofficial
Instagram:@pandaiofficial
Twitter: @pandaiofficial
TikTok: @pandaiofficial
Blog: blog.pandai.org
#AchieveTogether

Related posts
PandaiProgram

Pandai Nak Bagi Duit Raya RM100 - Ceria Ramadan Raya is BACK!

Articles

Jadual Waktu Solat bagi Bulan Ramadan 1443H / 2024M

NewsPandai

Pandai Partners With MCPA To Empower Youth for Work Readiness!

Pandai

Jom SCORE dengan Strategi Kemahiran Belajar Top Students di Malaysia!