GET PANDAI APP NOW

ArticlesPandai

5 Tips Meningkatkan Kognitif dan Kecergasan Minda

Mengekalkan kecergasan minda adalah perkara yang sangat penting untuk semua orang, tidak kira muda atau tua. Kemampuan otak atau kognitif kita, daya ingatan, dan keseluruhan kesihatan mental memainkan peranan yang sangat besar dalam menentukan kualiti hidup kita. Minda yang cergas dapat membantu kita kekal fokus dan aktif dalam melakukan aktiviti harian, lebih-lebih lagi bagi pelajar sekolah. Jom kita lihat lima cara menjaga minda cergas dan yang boleh tingkatkan kemampuan kognitif kita.

1. Bersenam

Aktiviti fizikal bukan sahaja membantu kita membina badan yang lebih sihat tetapi ia juga memain peranan dalam mengasah minda kita. Senaman yang konsisten dapat meningkatkan fungsi kognitif, daya ingatan, dan kesihatan otak secara keseluruhan. Dengan aktiviti fizikal yang produktif, otak kita akan dapat lebih banyak oksigen dan nutrien yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik. Selain itu, senaman juga boleh membantu pertumbuhan sel otak baru.  Tapi untuk memulakan habit senaman yang konsisten ni tak dinafikan bukan perkara mudah. Jangan risau! Kita boleh mula dengan perlahan-lahan dengan aktiviti mudah seperti berjalan pantas, menunggang basikal, atau berenang. Masukkan senaman dalam rutin harian seperti menggunakan tangga daripada lif atau berjalan kaki ke destinasi berdekatan. Setiap langkah dikira tau dan boleh membantu meningkatkan kecerdasan minda dan badan kita!

2. Tidur Secukupnya

Selain memberikan kecergasan tubuh badan, tidur juga sangat penting untuk mengekalkan kecerdasan. Kekurangan tidur boleh menjejaskan fungsi ingatan, tumpuan dan keupayaan kita untuk meneruskan aktiviti harian. Ia juga memberi impak secara fizikal dan mental. Untuk memastikan kita dapat tidur yang secukupnya, kita boleh bermula dengan mengamalkan waktu tidur yang disyorkan iaitu 7-8 jam setiap malam. Kita juga perlu pastikan tidur kita tidak terganggu untuk mendapatkan rehat yang berkualiti. Contohnya, elakkan melihat telefon atau apa-apa peranti elektronik sebelum tidur dan hadkan pengambilan makanan yang boleh mengganggu tidur seperti gula dan kafein. 

3. Makanan Seimbang

Tahu tak dengan hanya mengamalkan pemakanan yang sihat, kita boleh meningkatkan kecerdasan minda? Otak kita memerlukan bekalan nutrien yang berterusan untuk berfungsi dengan betul. Diet yang seimbang sangat penting untuk kita mendapat bekalan vitamin dan mineral yang diperlukan. Jadi, elakkan ambil makanan yang diproses atau mempunyai gula dan lemak tepu yang tinggi! Contohnya, buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna-warni seperti beri, daun hijau, dan tomato. Makanan seperti ini mengandungi antioksidan yang boleh melindungi otak daripada kerosakan dan kerosotan. Bijirin seperti nasi perang dan quinoa juga adalah sumber serat yang sangat baik, yang membantu mengawal paras gula dalam darah dan meningkatkan fungsi otak. Pemakanan yang sihat dan seimbang boleh menggalakkan pertumbuhan sel otak baru dan meningkatkan fungsi kognitif. 

4. Bersosial

Aktiviti interaktif seperti bersosial boleh bantu kita meningkatkan fungsi kognitif dan mengurangkan risiko masalah otak atau mental. Aktiviti yang memerlukan interaksi dan komunikasi dapat menggalakkan rangsangan mental dan membantu mengekalkan hubungan sel-sel otak kita dengan baik. Bayangkan bila kita bergaul dan bersembang dengan ahli keluarga atau rakan-rakan, ia boleh bantu mencetuskan perasaan ingin tahu dan buat kita berfikir. Aktiviti interaktif tidak semestinya memerlukan jumlah orang yang ramai dan boleh diambil bahagian dalam pelbagai cara.  Contohnya, kita boleh berinteraksi melalui mesej, panggilan video, menyertai live streaming, menjadi sukarelawan dan bemacam lagi sama ada secara fizikal ataupun maya untuk kekal aktif dalam aktiviti sosial.

5. Cari Hobi Bermanfaat

Kita juga boleh memelihara minda kita cergas dan sihat dengan melibatkan diri dalam hobi yang bermanfaat. Dengan adanya hobi, ia dapat memberikan kita rasa tujuan dan kepuasan diri yang dapat meningkatkan keyakinan diri. Dengan adanya hobi yang bermanfaat, ia dapat menggalakkan kita untuk menggunakan otak dengan cara yang unik dan kompleks, meningkatkan kemampuan kognitif kita dan menjaga minda kita tetap aktif. Selain itu, hobi dapat membantu meningkatkan kemahiran ingatan dan tumpuan kita, memudahkan kita untuk mengingati maklumat penting dan memberi tumpuan kepada tugas. Hobi juga dapat memberi kita peluang untuk mempelajari kemahiran dan pengetahuan baru dan memperluaskan minda kita. Aktiviti hobi boleh dilakukan aktiviti berkumpulan, membolehkan kita bersosialisasi dan berhubung dengan orang lain. Dengan melibatkan diri dalam hobi secara berkala, kita dapat meningkatkan keseluruhan kebahagiaan dan kesejahteraan diri kita.

Secara keseluruhan, memastikan minda kita cerdas dan tajam adalah penting untuk mengekalkan fungsi kognitif, ingatan, dan kesihatan otak secara keseluruhan. Keupayaan kognitif atau minda yang cergas ini sangat penting dalam menentukan kualiti dan keupayaan hidup kita. Baik tua ataupun muda, kita mestilah bertanggungjawab untuk memastikan kesihatan mental dan otak kita kekal cergas dan sihat. Jom kita gabungkan lima cara mudah ini dalam rutin harian kita dan pelihara kecekapan mental kita untuk bertahun-tahun yang akan datang!

Log in or Sign Up at www.pandai.org 
Download Pandai App now via Google Play or App Store.
Follow us on our Social Media Now for more updates!
Facebook: @pandaiofficial
Instagram:@pandaiofficial
Twitter: @pandaiofficial
TikTok: @pandaiofficial
Blog: blog.pandai.org
#AchieveTogether

Related posts
CorporateNews

GOOD NEWS! Pandai Achieves ISO 27001:2022 Certification

PandaiProgram

FINALIST ANNOUNCEMENT & ANSWER REVEAL! - Brain Buster Challenge 2024

PandaiProgram

BRAIN BUSTER CHALLENGE: Unlock Your Mind and Solve The IMPOSSIBLE!

PandaiProgram

Pandai Nak Bagi Duit Raya RM100 - Ceria Ramadan Raya is BACK!