GET PANDAI APP NOW

NewsPandai

Rangkaian 5G Untuk 1,000 Sekolah Terpilih Di Seluruh Negara!

Di era teknologi ini, setiap hari kita melihat perubahan baru yang mengagumkan terutama sekali pembangunan dalam teknologi komunikasi. Industri rangkaian ini dinamakan Generasi Ke-5 Rangkaian Selular atau pada dasarnya adalah 5G yang mempunyai global luar biasa yang kian digunakan oleh seluruh dunia untuk berhubung. Teknologi ini memulakan kejayaannya pada peringkat akhir tahun 2018 yang bukan sahaja menawarkan peningkatan besar-besaran di Jabatan kelajuan tetapi juga menghubungkan berbilion peranti di seluruh dunia dengan keseimbangan kelajuan, kos, dan kependaman yang sempurna.

Baru-baru ni di Kota Bharu, Kelantan, Menteri Komunikasi dan Multimedia (MenKomm) Tan Sri Annuar Musa berkata 1,000 sekolah di seluruh negara termasuk di luar bandar dijangka dibekalkan rangkaian 5G menjelang akhir tahun 2022 ini. Beliau berkata kementerian masih menunggu kelulusan daripada Kementerian Pendidikan untuk melaksanakan inisiatif ini dengan cepat. Ini bertujuan bukan sahaja membantu pengurusan sekolah melalui proses pembelajaran yang lebih baik tetapi juga memberi manfaat kepada pengguna di kawasan sekitar.

Annuar – Foto Bernama

Seperti yang dilaporkan Bernama semasa lawatannya ke Pasar Ketereh semalam, menteri itu berkata “Kami masih menunggu lampu hijau daripada Kementerian Pendidikan, dan saya sudah berbincang dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Digital Nasional Berhad (DNB) yang telah memberikan komitmen mereka untuk menjayakan pelaksanaan rangkaian 5G di sekolah. Kami juga memutuskan untuk memilih lima atau enam sekolah setakat ini di bawah konsep permulaan bagi menguji kapasiti rangkaian 5G,” katanya kepada pemberita sambil melakukan semakan harga barangan pada Sabtu, 16 Julai 2022 lalu.

Annuar yang juga Ahli Parlimen Ketereh berkata kemudahan 5G yang akan disediakan untuk sekolah bukan sahaja membantu pengurusan sekolah melalui proses pembelajaran yang lebih baik malah memberi manfaat kepada pengguna di kawasan sekitar. Tidak banyak maklumat pada masa ini dan ada kemungkinan inisiatif itu serupa dengan 1BestariNet yang bertujuan untuk menyediakan 10,000 sekolah dengan sambungan 4G. Pada masa ini, YTL Communications melalui Yes 5G kekal sebagai satu-satunya syarikat telekomunikasi di Malaysia yang menyediakan perkhidmatan 5G melalui DNB. Menurut pelan hala tuju liputan 5G DNB, ia menyasarkan untuk mencapai liputan populasi 40% menjelang akhir tahun ini meliputi Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor, Sabah, Sarawak, Negeri Sembilan dan Perak

Annuar berkata juga berkata, pemimpin tempatan boleh membantu SKMM dalam pelaksanaan ‘Kembara Connectivity’ dalam liputan internet; “SKMM di negeri-negeri boleh mengajar masyarakat memuat turun aplikasi untuk mengukur kelajuan internet, selain membantu SKMM mengenal pasti syarikat telekomunikasi yang menawarkan perkhidmatan di bawah piawaian minimum yang ditetapkan, kerana tindakan boleh diambil terhadap mereka kerana tidak memenuhi syarat.”

Walaupun laporan media bahawa semua syarikat telekomunikasi utama menyertai DNB, pelancaran 5G besar-besaran masih kekal di udara kerana kerajaan terlepas tarikh 8 Julai untuk membuat pengumuman rasmi mengenai penjualan 70% kepentingan DNB kepada enam syarikat telekomunikasi. Annuar Musa juga menjangka syarikat telekomunikasi menyelesaikan usaha wajar mereka untuk kepentingan ekuiti dalam masa dua bulan sahaja dan perkhidmatan 5G akan tersedia secara meluas menjelang September.

Menjelang akhir Mei, Annuar Musa berkata tender pembekal tablet awal itu telah dibatalkan oleh Kementerian Kewangan dan beliau berharap mereka akan membuat keputusan pada pertengahan Jun ini. Kumpulan pertama tablet sepatutnya diedarkan mulai bulan lepas. Setakat minggu lepas, tiada syarikat telekomunikasi utama telah menandatangani Tawaran Akses Rujukan (RAO). Menurut sumber, empat syarikat telekomunikasi besar seperti Celcom, Digi, Maxis dan U Mobile hanya menyerahkan Borang Permohonan Permintaan Akses dan menandatangani lembaran terma yang tidak mengikat untuk perjanjian ekuiti – Bernama

Log in atau daftar di www.pandai.org di web

Muat turun aplikasi Pandai sekarang di Google Play atau App Store.

Jangan lupa ikuti Pandai di media sosial juga!

FB: @pandaiofficial

Instagram:@pandaiofficial

Twitter: @pandaiofficial

Tiktok: @pandaiofficialBlog: blog.pandai.org

Related posts
PandaiProgram

Program Cuti Sekolah 2024: Aktiviti Seisi Keluarga! Pandai Carnival

ArticlesPandai

Bersedia untuk Back-To-School dengan Seminar Permulaan Baru 2024!

NewsPandai

Meet Ask PBot: Your Ultimate Study Buddy in Pandai!

NewsPandai

SKOR SPM 2023: Latihan dan Soalan Spot & Ramalan