GET PANDAI APP NOW

ArticlesPandai

Tahun Baru Cina 2023: Tahun Arnab!

Hi,  Pandai ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina 2023! 

Tahukah anda, Tahun Baru Cina 2023 akan diperingati pada tanggal 22 Januari. Tahun ini, tahun Baru Cina jatuh pada hari Ahad. Tahun Baru Cina adalah perayaan terbesar di kalangan masyarakat Cina di seluruh dunia. Perayaan Tahun Baru Cina bermula dari hari pertama bulan pertama dalam kalender Cina. Tahun ini adalah tahun arnab, yang merupakan salah satu dari 12 binatang dalam siklus 12 tahun dalam kalender Cina.

Tradisi Tahun Baru Cina

Tahun Baru Cina juga dipercaya sebagai perayaan yang ditujukan untuk menghormati keturunan mereka. Adat dan tradisi perayaan ini akan berbeza mengikut wilayah secara luas tetapi mempunyai tema yang sama iaitu melihat tahun lama dan menyambut keberuntungan dan kemakmuran tahun baru. Aktiviti Tahun Baru Cina utama termasuk:

Menyalakan lilin merah untuk menakuti roh jahat

Orang akan membersihkan rumah mereka dengan teliti sebelum Festival Musim Bunga. Ini menandakan untuk membersihkan nasib buruk tahun yang lalu dan menyediakan rumah untuk menerima nasib baik. Warna utama untuk festival ini adalah merah, diyakini sebagai warna yang menandakan kemakmuran dan tenaga.Tradisi ini juga dipraktikan oleh masyarakat cina untuk menghindari roh jahat dan negatif. 

Membersihkan rumah dan menyediakan makanan khusus untuk nenek moyang mereka.

Menghormati orang nenek moyang adalah tradisi Tahun Baru Cina yang dijaga dengan baik. Ramai orang Cina akan melawat kubur nenek moyang sehari sebelum perayaan ini. Mereka juga akan menawarkan korban dan menambah gelas tambahan kepada nenek moyang sebelum makan malam besar untuk memberi penghormatan kepada nenek moyang untuk “makan” dahulu. 

Berkumpul dengan keluarga dan teman-teman untuk makan bersama

Perayaan ini adalah masa untuk bersama-sama keluarga. Malam Tahun Baru Cina adalah masa yang paling penting, Di mana mereka akan berada di rumah untuk aktiviti makan besar bersama dengan keluarga mereka. Makan malam Tahun Baru Cina disebut “makan malam reuni”. Keluarga besar daripada beberapa generasi akan duduk di sekitar meja bulat dan menikmati makanan dan masa bersama-sama.

Menukar envelop merah dan hadiah lain. 

Tahun Baru Cina adalah musim bungkusan merah (atau lìshì dalam dialek mandarin). Bungkusan merah mempunyai wang didalamnya dan sering diberikan kepada kanak-kanak dan orang tua. Wang dalam bungkusan merah disebut ya sui qian (压岁钱 /yaa sway chyen/), yang bermaksud ‘mengekang Sui [iblis] wang’. Mereka yang menerima bungkusan merah diharapkan sejahtera dan damai untuk tahun yang akan datang. 

Menyalakan bunga api

menyalakan bunga api adalah aktiviti perayaan Tahun Baru Cina yang tidak dapat dipisahkan. Ia adalah cara untuk menakutkan jahat dan menyambut kehadiran tahun baru. Jutaan bunga api terbit di seluruh tempat pada pukul 12 malam dan dalam beberapa minit pertama pada Tahun Baru Cina.

Menonton pertunjukan tarian singa dan naga

Tarian singa dan tarian naga dilihat dengan meluas di China dan Chinatown di beberapa negara Barat semasa tempoh Tahun Baru Cina. Mereka dipersembahkan untuk membawa kemakmuran dan keberuntungan bagi tahun atau acara yang akan datang.

7 Makanan bertuah  Tahun Baru Cina

Makanan adalah sebahagian penting dari Tahun Baru Cina. 7 Makanan yang bertuah akan disajikan sepanjang musim perayaan 16 hari, terutama pada makan malam keluarga pada malam Tahun Baru.

  1. Ikan – meningkatkan kemakmuran
  2. Dumpling (Ladu) – Kekayaan 
  3. Ayam – sihat
  4. Kek Tahun Baru Cina – Mendapat gaji atau jawatan yang tinggi 
  5. Spring rolls (Popia) – Emas
  6. Bebola nasi yang manis – kebersamaan keluarga
  7. Noodles (mi) – Kebahagiaan dan umur yang panjang

Pantang larang Tahun Baru Cina: Tingkah laku yang tidak boleh dilakukan oleh orang cina 

secara tradisionalnya, orang cina mempercayai bahawa permulaan tahun akan mempengaruhi seluruh tahun, oleh itu perayaan ini adalah musim yang harus dijaga. Dipercayai bahawa sesuatu yang kelihatan, tingkah laku dan bunyinya boleh memberikan makna yang baik atau buruk. Ada banyak hal yang tidak boleh dilakukan:

  • Jangan menyapu pada hari Tahun Baru, jika tidak anda akan ‘menyapu semua keberuntungan anda’.
  • Jangan makan bubur untuk sarapan, jika tidak anda akan ‘miskin pada tahun yang akan datang’.
  • Jangan cuci pakaian dan rambut pada hari Tahun Baru, jika tidak anda akan ‘mencuci keberuntungan’.

Langgani Pandai Premium sekarang dengan 20% diskaun menggunakan promo code ‘PANDAICNYRABBIT’ atau klik pada pautan ini https://go.pandai.org/CNY2023

Promo code ini boleh digunakan sehingga 31 januari 2023. Pandai app sekarang menyediakan kuiz untuk subjek bahasa cina khas buat tahun 4,5 dan 6. Kandungan subjek matematik dan sains juga sudah menyediakan translasi bahasa cina. Langgan Pandai Premium sekarang untuk mendapatkan akses ini sempena Tahun Baru Cina.

Log in and register at www.pandai.org

Download Pandai App at Google Play or App Store.

FB: @pandaiofficial

Instagram:@pandaiofficial

Twitter: @pandaiofficial

Tiktok: @pandaiofficial

Blog: blog.pandai.org

Related posts
PandaiProgram

Pandai Nak Bagi Duit Raya RM100 - Ceria Ramadan Raya is BACK!

Articles

Jadual Waktu Solat bagi Bulan Ramadan 1443H / 2024M

NewsPandai

Pandai Partners With MCPA To Empower Youth for Work Readiness!

Pandai

Jom SCORE dengan Strategi Kemahiran Belajar Top Students di Malaysia!