GET PANDAI APP NOW

ArticlesPandai

Tips Skor A Sejarah untuk calon peperiksaan!

Sejarah adalah salah satu subjek yang penting dalam SPM. Ia memberi pelajar pemahaman mengenai perkembangan negara kita dan juga dunia. Namun, bagi sesetengah pelajar, mendapatkan skor yang baik dalam subjek ini boleh menjadi sukar. Oleh itu, dalam karangan ini, kami akan memberikan beberapa tips untuk mendapatkan skor yang cemerlang dalam subjek Sejarah.

Banyakkan Membaca

pelajar perlu membaca dengan teliti dan memahami selok belok sejarah yang diajar dalam kelas. Ini adalah asas yang penting kerana jika pelajar tidak memahami sejarah yang dipelajari, ia akan sukar bagi mereka untuk menjawab soalan yang dikemukakan dalam peperiksaan. 

Ambil Nota

pelajar juga perlu mengambil nota yang penting dan tidak terlalu banyak mengambil nota yang tidak penting. Ini akan membantu pelajar untuk mengingat apa yang dipelajari dalam kelas dengan lebih mudah.

Membuat latihan

pelajar perlu banyak berlatih soalan yang serupa dengan soalan yang akan dikemukakan dalam peperiksaan. Ini akan membantu pelajar untuk lebih yakin dan cekap dalam menjawab soalan. Selain itu, pelajar juga perlu membuat ringkasan yang padat mengenai sejarah yang dipelajari. Ini akan membantu pelajar untuk mengingat apa yang dipelajari dalam kelas dengan lebih mudah.

Bertanya kepada guru

pelajar tidak sepatutnya malu untuk bertanya pada guru jika ada yang tidak dipahami. Guru adalah sumber ilmu yang penting dan mereka boleh membantu pelajar untuk memahami sejarah dengan lebih baik. Selain itu, pelajar juga perlu sentiasa fokus dan tidak mudah terganggu dalam kelas. Ini akan membantu pelajar untuk memahami sejarah dengan lebih baik.

Pengajar Tambahan

Keempat, pelajar juga boleh mengambil bantuan pengajar tambahan jika diperlukan. Ini akan membantu pelajar untuk memahami sejarah dengan lebih baik dan juga untuk mendapatkan skor yang cemerlang dalam subjek ini.

Kerap menghadiri kelas 

pelajar juga perlu menghindari daripada mengambil cuti yang terlalu kerap daripada kelas kerana ia akan menjejaskan pemahaman pelajar mengenai subjek ini. Sebaliknya hadirkan diri anda ke kelas untuk mendapat ilmu dan tips dari guru mengenai subjek sejarah. 

Bagi calon peperiksaan yang ingin mendapat keputusan yang cemerlang dalam subjek sejarah untuk peperiksaan SPM boleh menjawab set soalan tahun lepas dalam Pandai App. terdapat juga fungsi kad imbasan dimana pelajar boleh berlatih untuk menghafal kandungan yang penting dalam subjek ini. Aplikasi ini juga menyediakan fungsi kuiz, nota dan buku teks supaya anda boleh belajar sambil menguji minda bersama rakan rakan anda. 

“Saya menggunakan semua fungsi yg terdapat dalam PANDAI untuk membantu saya dalam persediaan SPM. Selepas menggunakan Pandai keputusan peperiksaan saya sangat cemerlang dan bertambah baik!” kata Ain Sopian, salah seorang calon peperiksaan SPM yang menggunakan Pandai.

Log in and register at www.pandai.org

Download Pandai App at Google Play or App Store.

FB: @pandaiofficial

Instagram:@pandaiofficial

Twitter: @pandaiofficial

Tiktok: @pandaiofficial

Blog: blog.pandai.org

Related posts
PandaiProgram

Pandai Nak Bagi Duit Raya RM100 - Ceria Ramadan Raya is BACK!

Articles

Jadual Waktu Solat bagi Bulan Ramadan 1443H / 2024M

NewsPandai

Pandai Partners With MCPA To Empower Youth for Work Readiness!

Pandai

Jom SCORE dengan Strategi Kemahiran Belajar Top Students di Malaysia!